Funnel

Geïntegreerde marketing en salesfunnel

In oude theorieën wordt vaak gesproken over het AIDA-model wanneer het gaat over de marketing-en salesfunnel. Echter, dit is een ietwat verouderde en simplistische theorie over hoe zo een funnel in mekaar zit. Desalniettemin geven we toch een korte uitleg over dit model.

AIDA-model:

Het AIDA-model omvat 4 stappen die lezers naar een actie leiden:

  • Attention: bepaalde behoeftes van de klant, maar die kent jouw product of dienst (nog) niet
  • Interest: de klant begint belangstelling te tonen voor jouw product
  • Desire: de klant heeft de behoefte om jouw product te kopen
  • Action: de klant koopt jouw product

De 5 stappen van een marketing-en salesfunnel

Bewustzijn creëren

De marketingfunnel start met het creëren van bewustzijn bij een “lead”. Het is in deze fase dat een “lead” of potentiële klant bewustzijn creëert van jouw merk of product. Het is belangrijk om jezelf als bedrijf te ontwikkelen op digitaal vlak zodat die potentiële klanten tot bij jou kunnen komen en dat bewust gaan creëren. Dit kan onder andere gebeuren door actief te zijn op sociale media, advertenties te plaatsen, bepaalde content te creëren, etc…

Overweging

Eenmaal jouw potentiële klant of “lead” zich bewust is van jouw producten of diensten, schakelt hij over van de fase waarin hij het bewustzijn creëert naar de fase waarin hij overweegt om gebruik te maken van jouw aanbod. Het is in deze fase dat de onderlinge relatie tussen jouw bedrijf en de potentiële klant versterkt wordt. De klant ontwikkelt dan een gevoel om jouw bedrijf te gaan ontdekken. Ze willen meer te weten komen over jouw bedrijf, jouw producten of diensten en hoe dit hen kan helpen met hun problemen of noden. Jouw bedrijf, op zijn beurt, verschaft informatie over de klanten om zo te komen tot bepaalde content die aantoont waarom zij nu net voor jouw bedrijf moeten kiezen en waarom jouw aanbod hen zou kunnen helpen.

Conversie

Nu je jouw potentiële klant overtuigd hebt dat jouw producten of diensten het waard zijn voor hen, komen we tot de volgende fase. In deze fase is het voor jou als bedrijf belangrijk om duidelijk te maken waarom het voor hen de beste keuze is om bij jou aan te kopen. Hierin willen we onze potentiële klanten binden aan ons merk. Misschien hanteer jij de beste prijs? Heb je de beste customer service? Betere product features dan de concurrentie? Dit zijn allemaal factoren die klanten kunnen beïnvloeden om bij jou te blijven of toch over te schakelen naar een concurrent.

Loyaliteit

Wanneer je potentiële klant een effectieve klant is geworden, is het een kwestie van een plan op te maken om in contact te blijven met die klanten en loyaliteit op te bouwen. Het is jouw bedoeling dat de klant een “repeat customer” wordt. Om dit te verkrijgen kan jouw bedrijf op verschillende manieren contact houden met een klant. Je kan bijvoorbeeld vragen om een e-mailadres achter te laten om hen op de hoogte te houden van alle nieuwtjes. Voorzie links of knoppen naar jouw sociale media accounts en maak duidelijk waarom ze jou moeten volgen.

Advocacy

Deze fase van een marketing-en salesfunnel kan enkel bereikt worden indien jouw klanten fans geworden zijn. In deze fase verwacht je van hen om te praten over jouw merk bij vrienden, familie, kennissen of op sociale media. Jij als bedrijf kan deze fase bereiken door die klanten te voorzien van op maat gemaakte content door, opnieuw, in te zetten op e-mail en sociale media.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede geïntegreerde marketing-en salesfunnel? Marsmannen zetten jou op het goede spoor door actief met jullie mee te denken!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.