Ideale klant

Ideale klant

Wie is jouw ideale klant?

Een ideaal klantprofiel is een beschrijving van een bestaand project dat een opvallende waarde uit je product of dienst haalt en hierdoor een uithangbord vormt voor je bedrijf. Hierbij gaat het om het type klant dat het minste energie vraagt om te werven, lang blijft, een sterke levenslange waarde heeft, niet snel zal afhaken en uiteindelijk een supporter van je merk wordt. Lang verhaal kort: het zijn de klanten die op je verlanglijstje staan.

Elke deal telt natuurlijk, maar als nieuwe klanten vroeg of laat afhaken, is een nemen-wat-je-nemen-kunt natuurlijk niet de beste lange termijnstrategie. Dus zorg er indien mogelijk voor dat je inzicht hebt (eventueel samen met commercieel management) in de klanten die jouw bedrijf beschrijven als ‘het beste’.

Wat is een ideale klant voor jouw bedrijf?

Jouw ideale klant voldoet idealiter aan volgende voorwaarden:

Ze hebben een probleem die jij kan oplossen

Jouw ideale klant heeft een probleem die jij probeert op te lossen met jouw bedrijf. Zij zijn actief op zoek naar oplossingen voor hun probleem nog voor jij, als bedrijf, de kans hebt gehad om met hen in contact te komen. Zij zijn met andere woorden actief op zoek naar jouw bedrijf.

Ze hebben de bedoeling om het product te kopen en te gebruiken

Jouw ideale klant moet zowel de bedoeling hebben om het product of de dienst te kopen als om het product of de dienst te gaan gebruiken. Dit is zeer belangrijk. Er mogen nog zoveel klanten zijn die jouw product of dienst aanschaffen, als zij er geen gebruik van maken zal die klant geen zogenaamde “ repeat customer” worden.

Ze zijn geëngageerd met jouw product

Klanten die niet geëngageerd zijn met jouw product zullen nooit een “ repeat customer” worden. Integendeel, je zal hun interesse verliezen tot op het punt dat ze ergens anders bedrijven gevonden hebben die beter aan hun noden en wensen kunnen voldoen. Een goed voorbeeld van een bedrijf die geëngageerde klanten heeft is Apple. Door zich te onderscheiden van de concurrentie en steeds nieuwe features en modellen te introduceren, hebben ze ondertussen een resem aan geëngageerde klanten kunnen winnen, mensen die steeds opnieuw de nieuwste Iphone aankopen. Dit is allesbehalve toeval. 

Ze delen jouw bedrijfswaarden

Ieder bedrijf heeft zijn waarden en identiteit die hij laat zien aan de buitenwereld, op verschillende manieren. Of het nu op de website is, door promotie te voeren, contact met klanten,…. Ieder bedrijf heeft zijn imago en verhaal die hij wil promoten aan de buitenwereld. Jouw ideale klant kan zich volledig identificeren met de waarden van het bedrijf.

4 manieren om jouw ideale klant te bepalen

Doe marktonderzoek naar bestaande klanten

Door enquêtes te versturen kan je bergen aan data verzamelen van klanten die in het verleden bij jou hebben aangekocht. Die data kan je dan gebruiken om te bekijken welke klanten hoogstwaarschijnlijk opnieuw zullen aankopen of zullen aangesproken worden door toekomstige content. Hierin is het belangrijk om te vragen naar demografische gegevens maar kan het ook interessant zijn om te vragen hoe en waar jouw bestaande klanten je gevonden hebben.

Google Analytics

Éen van de belangrijkste bronnen van data is Google Analytics. Deze data staat grotendeels voor wie je nu echt aantrekt tot de website met jouw producten of diensten en wie je dus logischerwijs in de toekomst moeten blijven bedienen. Via Google Analytics kan gefilterd worden op allerlei zaken zoals demografie, weergaven per pagina, wie in het verleden bij jouw bedrijf heeft aangekocht,… Op die manier kan je voor jezelf uitmaken welke data je gebruikt bij beslissingen.

Sociale media Analytics

Sociale media Analytics hebben hetzelfde principe als hierboven vermeld met Google Analytics. Via reeds ingebouwde tools op sociale media platformen is het makkelijk om via de bedrijfspagina Analytics op te vragen om zo een beter beeld te krijgen van jouw doelpubliek. Om te kijken wie je op dit moment bedient op sociale media is het belangrijk om te kijken naar demografische gegevens van het publiek, content die het meeste likes of weergaven krijgt, etc … om zo een beeld te kunnen vormen wie jouw doelpubliek is, wat ze leuk vinden op sociale media en op welke kanalen ze aanwezig zijn.

Social listening

Tot slot is er nog social listening. Deze manier om jouw ideale klant te bepalen is ietwat anders dan de voorgaande methoden omdat die zich concentreerden op klanten die jouw bedrijf of jouw website reeds gevonden hadden. Met deze methode concentreren we ons op mensen die aan het zoeken zijn naar jouw producten door te gaan “ luisteren” naar sociale media conversaties. Door gericht te gaan zoeken naar veelvoorkomende vragen of problemen met betrekking tot jouw branche of zelfs bedrijf, kan je je ideale klanten zomaar vinden alsook een beeld hebben waar jouw doelpubliek online aanwezig is. Een goede manier om dit te doen is door als bedrijf aan te sluiten bij zogenaamde “ branchegroepen” op Facebook en Linkedin om te zien wie er vragen stelt en waarover die vragen gaan.

Op basis van die resultaten kan je dan een buyer persona opstellen die jouw ideale klant visueel voorstelt.

Benieuwd wie jouw ideale klant is? Onze Marsmannen helpen je graag op weg om samen de ideale klant voor jouw bedrijf te vinden!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.