personal brand

Personal branding als coach en consultant

Waarom personal branding voor coaches en adviseurs belangrijk is!

Personal branding is eigenlijk het vermarkten van jezelf, net zoals je een merk zou vermarkten. Het is een manier om jouw vaardigheden en expertise te tonen die vertrouwen in jou als een leider in de industrie opbouwt.

En er zijn veel voordelen verbonden aan het bouwen van een personal brand.

Ten eerste, het brengt mensen naar je toe. Naarmate ze jouw merk en jouw hoge niveau van expertise leren kennen, groeit hun vertrouwen in u en zullen ze eerder geneigd zijn u te vragen hen te helpen met hun uitdagingen.

Ten tweede, je zult meer kansen krijgen. Als je persoonlijke merk groeit, zal je publiek dat waarschijnlijk ook doen. Dit zal andere mogelijkheden voor je openen, zoals het schrijven van een boek, het aangaan van waardevolle partnerschappen, of zelfs het uitbreiden van jouw bedrijf met extra diensten.

Met personal branding gaan de mogelijkheden steeds verder open. Maar het is belangrijk dat je aan de slag gaat.

En dat brengt ons bij het volgende onderdeel, namelijk welke strategieën nuttig zijn voor personal branding voor consultants.

8 Krachtige strategieën voor Personal Branding voor coaches en consultants

1. Begin met een sterke basis

Voordat je begint met het creëren van je personal brand als coach of consultant, maak je een inventarisatie van wat je te bieden hebt als merk. Vraag jezelf af...

  • Op welke vaardigheden ben ik bijzonder trots?
  • Heb ik een achtergrond of ervaring die mij op een unieke manier kwalificeert als consultant?
  • Welke opleidingen, certificeringen of prestaties onderscheiden mij?

De antwoorden op deze vragen zullen je helpen om jouw ruimte af te bakenen en op te vallen als een persoonlijk merk dat mensen zullen willen volgen.

2. Leer je publiek kennen

Het succes van je personal brand zal echt afhangen van je publiek. Neem dus de tijd om ze te leren kennen. Leer over hun demografische informatie, waar ze wonen, en hoeveel ze verdienen.

Je moet ook meer over hen persoonlijk te weten komen, inclusief hun waarden en uitdagingen. Hoe kan je deze informatie verkrijgen? Simpelweg door op te letten. Als je contact hebt met jouw publiek, of dat nu via sociale media, e-mail of persoonlijke evenementen is, let dan op details die worden gedeeld.

Natuurlijk is het onmogelijk om elke persoon in jouw publiek aan te spreken, maar je kunt wel de meerderheid aanspreken. Richt je dus op jouw kernpubliek en de informatie waarmee je hen beter van dienst kunt zijn.

3. Bepaal je boodschap

Je hebt vast wel eens gehoord van een elevator pitch - een korte beschrijving van wat je doet en waar je als consultant voor staat.

Pak jouw boodschap op dezelfde manier aan. De meeste mensen hebben niet de tijd of het geduld om naar je levensverhaal te luisteren. Dus breng je merk terug tot de meest essentiële informatie, totdat je overblijft met een paar korte zinnen die je werk samenvatten.

Als je moeite hebt met het opstellen van deze boodschap, neem dan even de tijd om de getuigenissen te bekijken die mensen over jou hebben achtergelaten. Horen hoe anderen naar je kijken, kan je helpen jezelf duidelijker te zien.

4. Bepaal je waarden

Mensen worden aangetrokken door authenticiteit. Als ze voelen dat je authentiek bent en zonder pretentie, dan zullen ze je vertrouwen en zelfs anderen over je laten weten.

Een belangrijk onderdeel van je authenticiteit zijn je waarden.

  • Wat motiveert je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Hoe denkt u over belangrijke zaken in uw branche?

Dit kan zelfs meer persoonlijk zijn, zoals jouw ethische waarden. Welke wereldwijde of humanitaire kwesties grijpen jouw passies aan?

Hoe meer jouw publiek deze waarden ziet en hoe je ernaar leeft, hoe dichter ze zich bij jou zullen voelen.

Als je je kernwaarden vanaf het begin vastlegt, zie je ze duidelijk, kan je ze verwoorden en inconsistenties vermijden.

5. Maak gebruik van sociale media

Sociale media zijn een absolute must - sociale netwerken houden je immers in contact met jouw publiek, maar zorg ervoor dat je sociale media goed doet.

Op welk platform je ook actief bent, er zijn een paar zaken die je altijd in gedachten moet houden.

  1. Post een regelmatige stroom van content - Laat jouw publiek je niet vergeten. Plaats regelmatig inhoud die met de branche te maken heeft en die je publiek zal boeien en discussies op gang zal brengen. Dit kan inhoud zijn die je zelf hebt gemaakt of iets dat je interessant vond.
  2. Deel je mening - Het maakt niet uit welk netwerk je gebruikt, je zult altijd de mogelijkheid hebben om er iets bij te schrijven. Wanneer je iets post op je netwerk, zorg er dan voor dat mensen weten waar je staat.
  3. Ga de dialoog aan met je publiek - Wanneer mensen commentaar geven op een van je berichten, reageer dan op hen. Laat reacties achter op andere posts die je interessant vindt. Deze betrokkenheid is waar het bij sociale media allemaal om draait.

6. Netwerk

Netwerken is nog net zo belangrijk als 20 jaar geleden. Natuurlijk zijn er enkele nieuwe methoden, maar de kern van netwerken is nog steeds hetzelfde.

Wat zijn enkele manieren waarop je succesvol kunt netwerken?

Eén manier is door middel van evenementen, of deze nu persoonlijk of virtueel zijn. Begin gesprekken met mensen en ontdek wat zij doen. Zoek naar manieren om samen te werken met anderen in je branche. Je weet nooit waar een samenwerking toe kan leiden.

Natuurlijk zijn er ook nog altijd de sociale media. Er is veel te doen op sociale media, dus het kan tijd kosten om met bepaalde mensen te netwerken, maar het is mogelijk. Word lid van groepen en praat met andere experts uit de sector. Volg ze en ga met ze om. Uiteindelijk zou je hen kunnen bereiken over een samenwerkingsmogelijkheid waar je beiden van kunt profiteren.

7. Vergroot jouw zichtbaarheid

Zoek naar manieren om jouw publiek uit te breiden door samen te werken met anderen.

Dit kan door middel van een interview op een podcast of zelfs met een gastbijdrage op de blog van iemand anders. Je kan zelfs samenwerken met een andere industrie-expert om een webinar te organiseren.

Al deze manieren geven jouw persoonlijke merk exposure aan een groter publiek. Mensen leren jouw naam, gezicht en merk beter kennen, beginnen jou te herkennen en worden misschien zelf een deel van je publiek.

Hoe zichtbaarder je bent, hoe meer je je persoonlijke merk verheft en anderen de kans geeft om zich ermee te verbinden.

8. Verzamel getuigenissen

Ongeacht hoeveel je gelooft in jouw producten en diensten, je potentiële klanten kunnen nog steeds sceptisch zijn. Ongeacht hoe authentiek en waardevol u probeert te zijn, uw potentiële klanten kunnen u nog steeds niet geloven, simpelweg vanwege uw bevooroordeelde positie. Daarom zijn getuigenissen een must-have. Bouw vertrouwen en geloofwaardigheid op met sociaal bewijs. Laat succesverhalen de verkoop voor u doen.

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.