Ondernemerschap

Van werknemer naar ondernemer

In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over ondernemerschap.

Hoe begin je aan het ondernemerschap? Hoe wordt je een ondernemer?

Ondernemerschap is een woord die vele ladingen kan dekken, maar het is toch interessant om daar enkele distincties in te maken en om het onderscheid te maken tussen een zelfstandige die alleen werkt, een zogenaamde zzp’er en een zelfstandige die samen met een team werkt en dus een onderneming uitbouwt.

De meeste mensen starten als werknemer en steken hun tijd exclusief in één organisatie in ruil voor een loon. Op een bepaald moment zijn er mensen die zeggen dat hun tijd zeer kostbaar is en dat zij de skills hebben die door verschillende bedrijven gebruikt kunnen worden. Hierbij ga je je diensten gaan aanbieden, niet aan één werkgever, maar aan meerdere opdrachtgevers. Dan evolueer je van werknemer naar zelfstandige zonder personeel of freelancer. Voor veel mensen is dit financieel interessanter maar betekent dit ook dat je zelf zal moeten instaan voor de werving van klanten. Een deel van je tijd zal je dus moeten spenderen aan klantenwerving. Dan heb je wel nog altijd het probleem van schaalbaarheid. In wezen verkoop je dus nog steeds jouw tijd.

Een ondernemer daarentegen, die doet de volgende stap. Die gaat nadenken hoe hij een inkomen kan genereren los van de tijd die hij erin steekt. Als ondernemer moet je met name een systeem uitbouwen. Het merendeel van je tijd zal je spenderen aan een systeem en dat systeem zal ervoor zorgen dat het geld genereert die dan jouw loon wordt. Dat systeem kan zijn om zelf online een product te gaan verkopen, maar kan ook zijn om schaalbaarheid te gaan creëren door zaken uit te besteden aan bedrijven of mensen die dit veel efficiënter en beter kunnen doen en aan een lagere kostprijs. Bijvoorbeeld, je kan advies geven aan 250€/uur maar het voorbereidende werk, zoals marktonderzoek, besteed je uit voor 35€/uur. Dan creëer je marges. Als ondernemer denk je dan niet meer in termen van opdrachten, maar aan het finetunen van het systeem zodanig dat je meer marge kan genereren, los van de tijd die je erin steekt.

Wat is het verschil tussen een ondernemer zijn in plaats van een gewone werknemer?

Dat heeft te maken met de bereidheid om risico’s te lopen en risico’s te nemen. Als werknemer zit je in een soort bubbel. En velen houden van die veiligheid en zekerheid. Je weet wanneer je moet beginnen, wanneer je moet stoppen, hoeveel je verdient,… Dit geeft een gevoel van zekerheid omtrent wat de toekomst zal brengen.

Een ondernemer kan eigenlijk een bepaalde meerwaarde creëren in de wereld ,door een bepaalde kennis, door een product, door technologie, voor klanten en hij is bereid om daardoor een stuk in die onzekerheid te stappen. Je gaat ervan uit dat wat je doet zodanig geapprecieerd wordt dat mensen daar ook voor gaan betalen en dat lijkt een eenvoudige stap, maar dat is het allesbehalve. Die onzekerheid wordt hen soms te veel. Soms moet je simpelweg kiezen voor die zekerheid door de thuissituatie of leningen die je moet afbetalen. Een ondernemer kan net dit in zijn hoofd loskoppelen. Hij weet de waarde van hetgeen hij doet en mag vertrouwen dat dit uiteindelijk goed zal komen. Wat een echte ondernemer dan ook zal doen is niet afwachten maar een proactieve houding aannemen en de nodige stappen zetten opdat alles goed uitdraait.

Wat zijn dan de grootste struikelblokken waarmee een ondernemer te maken krijgt?

De grootste reden waarom starters falen is omdat ze het kapitaal die ze nodig hebben, om hun ondernemersdroom te realiseren, onderschatten. Om dit beter te kunnen inschatten moet je tegenwoordig ook al een businessplan opmaken, maar dan nog bestaat daar geen zekerheid in.

Dan begint het altijd bij die eerste of eerste paar klanten. Als je als zelfstandige begint, want velen maken de stap van werknemer naar zelfstandige, dan starten ze meestal bij hun huidige werkgever maar onder een ander contract, hetgeen wel comfortabel is, maar dit heeft ook een keerzijde, namelijk dat het contract veel makkelijker op te zeggen is dan wanneer je werkt onder een arbeidscontract. Dit is natuurlijk een risico, maar tegelijk ook een opportuniteit omdat dan het besef groeit dat je meerdere pijlen op jouw boog moet gaan hebben. Zo heb je altijd andere troeven achter de hand als het ene stopt.

De volgende stap is dan om te gaan nadenken hoe je die “lead generation” op gang trekt. Je moet een systeem hebben die voortdurend gevoed wordt door nieuwe opportuniteiten en nieuwe klanten. Eenmaal je klanten hebt is dat een kraan waar je controle over hebt en kan opendraaien zodat er nieuwe opportuniteiten binnensijpelen of dichtdraaien omdat je genoeg opdrachten hebt voorzien binnen die periode. Niet iedereen heeft dit even goed beet want tegelijk moet je ook over voldoende capaciteit beschikken om het werk die op je afkomt te kunnen verwerken. Veel mensen denken dat ze een luxeprobleem hebben als er veel werk op hen afkomt, hetgeen wel eens zuur durft opbreken. Daarom dat wij zeggen” get organized before you go to the market”.

De laatste valkuil is dan als je eenmaal omzet genereert, je voldoende capaciteit hebt, voldoende opdrachten hebt, dat je die cashflow gaat zien als inkomen. Ik heb dit al vaak gezien bij freelancers dat ze hetgeen wat ze factureren, gaan zien als inkomen. In werkelijkheid is dit niet zo. Dit zijn de centen van het systeem. Een stuk van die centen moeten namelijk terugvloeien om het systeem te blijven voeden. Als je dit niet doet dan zal het systeem al snel sputteren. Dan moet je jezelf de vraag stellen: “Hoe kan je je systeem voortdurend optimaliseren zodanig dat die instroom blijft komen, maar ook dat je je kan aanpassen aan veranderende omstandigheden?” Dit is wat we nu heel acuut hebben gezien gedurende de voorbije jaren met de lockdowns en dan vooral met consultants die de hele tijd op de bank zaten omdat budgetten werden toegedraaid en alle projecten on hold werden gezet. En het zijn die mensen die het in die periode lastig hebben gehad omdat ze onvoldoende hun werkkapitaal verzekerd hadden. Je moet er dus altijd voor zorgen als ondernemer dat je over voldoende cash kan beschikken.

Je hebt ondertussen al een lange carrière als ondernemer. Welke lessen heb je hieruit al geleerd?

Ik ben nog steeds aan het leren. Ik denk dat je daar nooit mee gedaan hebt. Uiteindelijk is de grootste les die ik geleerd heb om te doen waar je zelf door gepassioneerd bent. De mensen, medewerkers, klanten voelen dat. Als je dat kan uitstralen, dan wordt je een natuurlijke attractor voor business. In mijn geval is dat dan als trainer en er zijn mensen die effectief fan zijn van de trainingen die wij, de Breinpiraten, geven.

Jouw ondernemerscarrière zal ongetwijfeld niet zonder slag of stoot zijn verlopen. Zijn er tegenslagen waarmee je geconfronteerd werd die je graag zou delen met ons?

Soms ga je uit van bepaalde zaken die dan niet zo blijken te zijn en soms duurt dat even voor je dat beseft. Ik had gewenst dat hetgeen wat ik 15 jaar geleden deed, heel veel mensen zou aanspreken en bewegen, wat dan niet bleek te zijn. Toen heb ik het geluk gehad dat mensen om mij heen echt wel geloofden in mijn verhaal en mits enkele bijsturingen mij daar ook uit hebben geholpen. Wat ik hier uit geleerd heb is om jezelf te omringen met zeer capabele mensen, maar ook mensen die jou wel willen zijn en die mee geloven in wat je aan het doen bent. Als ondernemer neem je je passie vaak mee naar huis en ver daarbuiten en dat merk ik ook in mijn eigen leefomgeving.

Welke ultieme tips heb je nog voor freelancers, startende ondernemers of ondernemers?

Eerst en vooral, begin bij jezelf, jouw passie en jouw overtuigingen. Maar dan is het goed om je onmiddellijk te omringen met mensen en jouw passie te uiten en over te dragen naar anderen. Als je dat kunt, dan weet je dat je iets hebt.

Op een gegeven moment ga je jouw idee in het leven willen roepen en dan ga je moeten leren om naar je bedrijf te kijken als een systeem. Systeemdenken helpt daarbij waarbij je gaat nadenken over hoe je dit allemaal gaat laten draaien, waarbij je gaat anticiperen op de limieten waar je tegenaan kan lopen. Dit zal ook een proces zijn van vallen en opstaan maar daar zal je dan ook uit leren. Een lerende attitude aannemen daarin is dus zeer cruciaal.

Tot slot, laat je niet ontmoedigen als er eens iets fout loopt. Zelfs de besten ter wereld maken weleens fouten. Er bestaat geen falen, alleen feedback, aldus Steff.

 

 
Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.