Uit de podcast komen

Uit de podcast komen

Het oor wil ook wat

Het gros van de marketing spreekt onze visuele zintuigen aan. Ondertussen stonden vorig jaar tienduizenden actieve landgenoten samen 66 volle dagen in files van meer dan 100 kilometer (Hajo Beeckman). Tel daar nog alle uren bij dat er gereden wordt, gesport, gewandeld of geluierd en je krijgt een zee van (opportuni) tijd om je doelgroep op een auditief onderhoudende manier te bereiken via je Podcast.

Wanneer het in de VS regent

Ik wil je in dit stukje niet lastig vallen met cijfers uit de VS. 

Ze zijn een mooie indicator, dat wel, hier gaan we vooral concrete lokale voorbeelden bekijken. Ik begon anderhalf jaar geleden met het maken van Podcasts. Ondertussen deel ik mijn ervaring en kennis graag met bedrijven die zelf ook aan de slag willen. Hieronder alvast enkele nuttige tips.

Dan kom je uit de podcast

Uit de podcast komen is een avontuur op zich, ... wanneer je het zonder externe hulp doet:

Gebruik je foute micro's bij het opnemen, zoals ik het in het prille begin, dan zijn je opnames van slechte kwaliteit. Wanneer je de podcast in de wagen beluistert, zap je meteen naar iets anders. Het is trouwens in de wagen dat je heel veel andere storende fenomenen opmerkt: een al te groot stereo-effect, grote volumeverschillen waardoor je voortdurend aan de volumeknop moet prutsen, vervelende tics, of achtergrondgeluiden, ... het zijn slechts enkele artefacten die ik via trial & learning mocht ontdekken.

Er zijn ook tal van stijlelementen die je podcast leuk of net vervelend maken: lopen alle stemmen gesmeerd, praten gasten niet door elkaar, zit er niet iemand voortdurend ja te zeggen, hoor je bepaalde tics, of stopwoorden, ... etc.

Ten slotte denk je vaak dat je een goed verhaal brengt tijdens het opnemen en hoor je achteraf dat het eigenlijk wel een stuk anders kon. Je wil je uitzending liefst niet beluisteren met een "ah-verdorie-had-ik-maar"-gevoel, toch? Je laten begeleiden in de opbouw van je verhaal is van cruciaal belang. 

Ik ben inmiddels alles samen een dikke 100 podcasts verder en leerde met vallen en opstaan de knepen van het vak. Ik stelde m'n opnamestudio op punt, investeerde in opname- en montagemateriaal en software en leerde uit uren ervaring hoe het niet moet en wel kan.

Wat brengt podcasten op?

De allereerste podcast die ik ooit produceerde is anderhalf jaar oud en heeft ondertussen al 15 vervolguitzendingen die samen goed zijn voor meer dan 3000 beluisteringen. Er is een community rond gegroeid met activiteiten, bijeenkomsten en business. Een meer recente podcast in opdracht van een klant, had na amper 3 weken al 130 luisteraars bereikt. 

PaaS: Podcast as a Service

Wat zou het voor jouw organisatie betekenen mocht je voor een vast bedrag per maand jouw podcast professioneel kunnen laten modereren, opnemen, monteren en publiceren? Welke impact zal het hebben op jouw bekendheid wanneer je bovendien advies krijgt om je podcasts in andere marketingactiviteiten te integreren en het hefboomeffect van de uiteenlopende media maximaal uit te buiten? 

Begin met een proefuitzending en proef zelf het potentieel!

Hans Demeyer

Hans Demeyer is gespecialiseerd in marketing, communicatie en sales met een technologische insteek. Hij verdiende zijn sporen als brand-inspirator en trainer bij HP en Microsoft.

Nadien legde hij zich toe op storytelling en customer journeys. Vandaag ondersteunt hij ondernemers en teams in het realiseren van hun ambities door de vruchtbare combinatie van psychologie en technologie. Daarbij focust hij zich op:

  • samenstellen en vertellen van inspirerende 'corporate stories'
  • inspireren van commerciële teams en hun klanten als moderator of speaker of 'corporate events'
  • trainen en coachen van effectieve communicatie- en salestechnieken
  • trainen en coachen van 'public speakers' voor evenementen, podcasts, video, enz.