Marsmannen

Blogreeks: Steff over de Marsmannen

In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over haar carrière en het ontstaan van de Marsmannen. 

Dag Steff, vertel eens, wie ben jij en wat doe jij hier binnen de Marsmannen?

Ik ben Steff en ik ben ooit mijn carrière begonnen als grafisch designer waardoor ik vrijwel vanzelf in de reclamewereld terecht gekomen ben. Ik heb nooit echt een formele schoolopleiding rond marketing gedaan, maar ik heb zowat alles geleerd onderweg.

Eerst ben ik als grafisch ontwerper aan de slag gegaan bij een verpakkingsbedrijf en in 1993 heb ik mijn eerste bedrijf opgericht bedoeld om enerzijds muziek te maken en anderzijds grafisch design te kunnen doen rond muziek. 1993 was ook het jaar waarin het Internet publiek werd en ik had een paar goede kennissen die onmiddellijk zeiden dat dit op mijn lijf geschreven was. Daar heb ik dan ook sinds het begin mijn tanden in gezet omdat ik daar enorm potentieel in zag. In 1997 gaf ik les aan mensen die hogere studies hadden gedaan maar die geen werk konden vinden om websites te gaan bouwen. Dat is meteen ook de start geweest van mijn carrière als trainer. Voor mij zijn dit dan ook zaken die parallel gelopen zijn. Het training geven is dan geëvolueerd naar de meer interpersoonlijke communicatie, maar de principes rond communicatie zijn universeel inzetbaar waardoor ik de dingen ik als trainer gaf, makkelijk kon toepassen in mijn werk rond communicatie naar klanten toe. Dat is wat mij betreft toch wel de basis geweest tot het succes.

ubeon is toen opgericht in 2003 met de bedoeling om een marketingcommunicatiebedrijf te worden, en dan specifiek voor online marketingcommunicatie. In die periode heb ik ook veel mensen ontmoet en ontzettend veel geleerd gaandeweg tot op het punt waar ubeon is uitgegroeid tot hetgeen wat het nu is. ubeon is enorm gegroeid qua diversiteit in aanbod waarbij nu alle aspecten van een onderneming worden aangehaald van HR en financiën tot communicatie en logistiek, hetgeen goed is omdat we veel aankunnen, maar ook niet goed is omdat het altijd beter is om een focus te hebben in de marketing.

Enkele jaren geleden werd er dan ,tijdens een brainstormsessie met enkele ubeonners, het idee geschept om iets te creëren met ubeon maar dan specifiek rond marketing en communicatie, wat uiteindelijk marketing en sales is geworden aangezien er iemand zich sterk profileerde als verkoper. Zo is dan het idee ontstaan om de Marsmannen in het leven te roepen. De naam komt dus ook uit een samentrekking van Marketing en Sales.

Als buitenstaander zie en hoor je dat jullie veel aparte namen gebruiken zoals de Marsmannen, Breinpiraten en Cash Ninja’s. Zit er iets meer achter de betekenis van die namen?

Klopt, daar zit inderdaad een bepaalde reden achter. Je moet weten dat in alles wat we doen er een onderliggende betekenis aan vasthangt. We hadden gezien dat de Breinpiraten op korte tijd enorme successen aan het boeken waren doordat mensen zich daar meer en meer mee begonnen te identificeren. En als er één ding is wat ik geleerd heb in mijn carrière dan is het wel communities bouwen. ubeon is een community, wat in termen van marketing een enorme kracht is omdat de meeste bedrijven kijken als ons versus zij. Zij hebben het idee dat je zoveel mogelijk geld uit de klanten moet trekken en niet meer dan dat. Onze filosofie is anders. Wij zien zowel ubeon als de Breinpiraten en de Marsmannen meer als een community die bestaat rond een aantal gedeelde waarden en principes waar de mensen zich in thuis voelen en dat is wat we ook willen bereiken met de Marsmannen.

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.