Grafisch design

Laat Grafisch ontwerp voor jou werken!

In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over grafisch ontwerp en hoe je dit kan inzetten in jouw onderneming.

In een vorig interview haalde je aan dat je grafisch ontwerper bent. Wat is grafisch ontwerp voor mensen die dit niet kennen of hier niet voor opgeleid zijn?

Wel, we gaan terug naar het voorbeeld van de markt waarin je spruiten en witloof verkoopt. Op een gegeven moment moet je ervoor zorgen dat mensen jou van ver zien staan en dat het duidelijk is wat je verkoopt. Grafisch design moet jouw marketingboodschap ondersteunen. En daar slaan al veel mensen de bal mis. Laat ons zeggen dat je als ondernemer een bedrijf opstart en dat je enkele bureaus bezoekt om bijvoorbeeld een logo te ontwerpen. Eens dit af is zeg je dat het niet mooi is. Dit is totaal naast de kwestie. Wat wel relevant is:

  • “Valt dit op voor jouw klanten”?
  • “Is de impliciete boodschap herkenbaar voor de mensen”?

Er moet met andere woorden een subjectieve connotatie bij de mensen ontstaan die aangeeft dat het allemaal bij elkaar past. Als het matcht gaan mensen daar een goed gevoel aan overhouden. En als je over design nadenkt gaat het over opvallen en herkenbaar zijn. Opvallen met daarna de bevestiging dat je op de juiste plek bent.

Dan gaat het nog niet eens over de juiste esthetiek maar wel lay-out, compositie. En dit is belangrijk omdat het de blik van de mensen gaat leiden. Je kunt door de juiste compositie de blik van de kijker of lezen gaan leiden. Wat zet je waar op je scherm of blad. Hetgeen hierbij goed werkt is om een soort spanningsveld te creëren. Mensen moeten geïnteresseerd raken in het beeld. Op YouTube heb je de thumbnails die enorm belangrijk zijn want mensen kijken niet langer naar de titels van een video maar wel naar de thumbnail. Meer zelfs, de meest succesvolle video’s op YouTube zijn diegene met de beste thumbnail.

Het logo van de Marsmannen, heb je die dan ook zelf gemaakt? Vanwaar juist die kleuren en vormen?

Die heb ik inderdaad zelf gemaakt. Dat is ook een evolutie geweest omdat we eerst in een andere richting zaten te kijken. Nu werken we met een felrode achtergrond en als je goed kijkt zie je in de achtergrond nog iets schemeren. Dat is een schilderij dat mijn dochter gemaakt heeft van een Mars landschap. Maar dit design is echt wel geëvolueerd. Ik wou iets dat heel contrastrijk was en iets dat minimalistisch was, in de zin van witte letters op een rode achtergrond. De instructies waren ook duidelijk aan onze marketeer. Het moest wit op kleur worden, minimalistisch zijn en een sterke lay-out hebben. De lay-out moest een bepaalde aantrekkingskracht hebben. Achteraf hebben we ook de foto’s erin geplaatst ,want oorspronkelijk gingen we zonder foto’s werken. Daar hebben we gewerkt met duotoon foto’s die refereren naar maanlandingen, controleschermpjes, etc… allemaal stereotype beelden die mensen hebben van de ruimte. Daarmee klopt dit design. Het valt op, het trekt de aandacht en het heeft een sterke compositie.

Kan je dan aan grafisch ontwerp doen zonder enige voorkennis of opleiding ervan?

Het is zoals met zoveel dingen. Je hebt enerzijds talent maar als je dit met skills en kennis kunt aanvullen, dan behoor je tot de absolute top. Talent is slechts één van de componenten. Hetzelfde geldt voor kennis en skills. Je zal er wel een eind mee komen maar als je geen talent hebt zal je er ook niet geraken. Het is dus een combinatie van de twee.

Waarvoor kun je grafisch ontwerp allemaal inzetten? Is dit enkel voor logo’s of websites of kan dit in alle aspecten van een bedrijf worden ingezet?

De manier waarop je gebouw ingericht is, is ook deel van jouw design. Je kan veel expliciete boodschappen verkondigen, maar als je dit niet met kwaliteit kan aantonen, dan komt dit zeer ongeloofwaardig over. Daarvoor dienen impliciete boodschappen aan de hand van design.

Neem nu onze locatie, de Oosterhoeve. Als je binnenkomt zie je op de deur “ubeon” staan. ubeon werkt met felle kleuren, namelijk blauw, oranje en paars, die nu in een toonverloop worden aangegeven maar die kleuren vond je vroeger overal terug, van op de hoofding op het papier tot zelfs in het woonhuis. Zelfs in een oude hoeve zoals deze denken wij dus na hoe we alles zodanig kunnen schikken opdat mensen het gevoel krijgen dat dit één coherent geheel vormt. Het is ontzettend belangrijk omdat net dit die impliciete boodschap vormt die kwaliteit, aandacht, perfectie en afwerking weerspiegelt. Het zit dus echt in de kleinste details.

Hoe kan grafisch design een positieve impact hebben op het bedrijf zelf?

Design is ook identiteit. Je moet je voorstellen dat mensen kleren gaan kopen, auto’s gaan kopen, allerlei spullen gaan kopen waarvan ze het gevoel hebben dat dit past bij wie zij zijn en waarmee zij zich identificeren. Dit is hetzelfde met een bedrijf. Je kan een bepaalde merkidentiteit hebben maar als je het gevoel hebt dat je logo niet past bij de rest dan laat je dat ook uitschijnen naar de buitenwereld. En als een bezoeker dit gevoel al ervaart, hoe komt dit dan over naar jouw eigen mensen die dagelijks daarin moeten werken?

Een voorbeeld van een goed design vind je bij de Breinpiraten. Dat logo heb ik ontworpen op 5 minuten. Heel simpel, een brein met een roer en piratenbotten. Nu identificeren mensen zich als Breinpiraat. Ze vragen voor t-shirts, voor vlaggen, voor bestickering van hun auto. Dan weet je dat je een krachtig design hebt. Apple doet dit ook hetzelfde.

Om te besluiten, heb je nog een paar tips voor de lezers?

Als je als ondernemer naar design kijkt en je wilt zelf een goed design neerzetten, kijk dan naar de filter die ik in het begin heb aangehaald. Het gaat niet over wat jij mooi vindt, maar over wat jouw publiek gaat aanspreken. Een goede tip hierbij is om te kijken naar design. Ga naar musea, zoek op het Internet,… Je moet stelen met je ogen en zo zal dat uiteindelijk ook geïntegreerd raken.

Een volgende tip is om simpelweg een professionele designer het werk te laten doen. Doe het zeker niet zelf. Dat is de beste raad die ik kan meegeven.

 
Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.