Marketing trends voor kleine bedrijven

Bieden bepaalde marketingtrends kansen voor kleine bedrijven?

Het antwoord hierop is niet altijd een duidelijk "ja". Nieuwe technologieën zoals virtual/augmented reality of voorspellende marketing met machine learning zijn technologische hoogstandjes. In theorie kunnen kleine bedrijven het ook gebruiken om creatieve en effectieve campagnes op te zetten. In de praktijk hebben deze marketingtrends een hoge prijs.

Aangezien beide technologieën snel groeien, is het mogelijk dat de kosten in de nabije toekomst gunstig zullen evolueren. Kijken we bijvoorbeeld naar virtual reality, dan zien we dat er op het gebied van hardware al veel goedkopere oplossingen zijn. De grotere vraag zal ook op vlak van software voor meer aanbieders zorgen, wat de prijs enkel ten goede kan komen. Er zijn ook al goedkopere manieren om de werkelijkheid te manipuleren of nieuwe werelden te creëren, maar deze gunstige prijzen gaan vaak hand in hand met een lagere kwaliteit.

Bovendien is de technologie zelf nog niet voor alle bedrijven toepasbaar. Niettemin kunnen de basisideeën van deze technieken onmiddellijk worden toegepast. Virtual reality en augmented reality vertegenwoordigen in de eerste plaats ervaringen en worden gebruikt om visuele ervaringen te versterken en verhalen te vertellen. Voorspellende marketing is gebaseerd op het belang van analyse en opvolging. Het is perfect mogelijk om deze inzichten toe te passen op traditionelere communicatiemiddelen of toegankelijkere media.

Er is voor elk bedrijf en elke sector een mogelijkheid om ook met beperktere middelen communicatie te creëren die past in de huidige tijdsgeest.

SEARCH ENGINE OPTIMISATION: NIEUWE ALGORITMES, NIEUWE MOGELIJKHEDEN?

Gelukkig zijn er ook marketingtrends die van toepassing zijn op kleine bedrijven. Zoekmachine-optimalisatie is en blijft een belangrijk middel om de zichtbaarheid te vergroten en potentiële klanten aan te trekken. Het concept van SEO is niet nieuw. Innovatie zit in de veranderende algoritmen van Google, of in de opkomst van nieuwe zoekmethoden zoals voice search. In principe kunnen kleine bedrijven er net zo van profiteren als grote bedrijven. De belangrijkste aspecten van een succesvolle SEO-strategie zijn immers experimenteren en geduld. Vooral als het bedrijf zich in een nichemarkt bevindt, is SEO een ideale strategie om je te onderscheiden van de weinige concurrenten.

Zoekmachine-optimalisatie stopt nooit. Iedereen die niet meer optimaliseert, extra links implementeert of stopt met het maken van boeiende content, wordt uitgeschakeld. Het is beangstigend, maar ook hoopgevend. De moraal is dat SEO werkt voor bedrijven die doorzetten en consequent authentieke, visueel aantrekkelijke en gedetailleerde content delen. Succes hangt dus niet per se samen met een hogere financiële inbreng!

Maar focus niet alleen op SEO. Een plotselinge update van het algoritme of een onverwachte zet van een concurrent kan je ranking snel verpesten. Een betere tip: zet in het algemeen nooit 100% in op één strategie. Bedenk waar je klanten actief zijn en zorg ervoor dat elk kanaal een unieke ervaring biedt.

VAN MICRO-INFLUENCERS TOT BRAND ADVOCATES EN BRAND AMBASSADORS

Ook op vlak van influencer marketing zijn er tal van mogelijkheden voor KMO’s. De kans dat je de Instagram-berichten van Kim Kardashian kan inzetten voor een startend bedrijf of een klein familiebedrijf is klein. Gelukkig zijn er andere vaak effectievere manieren om online over uw bedrijf of product te praten. Er zijn immers naast grote en middelgrote sterren (zogenaamde superstars en macro-influencers) ook micro-influencers. Dit zijn bloggers, vloggers en gebruikers van sociale media die een beperkter bereik hebben maar een zeer trouwe aanhang hebben. In hun meestal zeer specifieke niche of branche hebben micro-influencers veel impact, wat de perfecte setting creëert om jouw merk of product onder de aandacht te brengen. Kleinschaligere influencers hebben geen woekerbedragen nodig om zich in te zetten voor bedrijven. Dit is zo omdat ze meestal oprecht achter de producten in kwestie staan.

Naast de klassieke influencers zijn er zogenaamde ‘brand advocates’ of ‘brand ambassadors’. Niets is sterker dan medewerkers, klanten en partners die hun ervaringen in de online wereld transparant en eerlijk delen. Als deze partijen echt blij zijn met de samenwerking, wordt het nieuws graag gratis naar buiten gebracht. Dus gratis een authentieke advertentie met grote zichtbaarheid!

ZIJN ER NOG MARKETINGTRENDS VOOR KLEINE BEDRIJVEN?

Kies voor video, LinkedIn, Instagram, TikTok en direct klantencontact

Zoekmachineoptimalisatie en influencer-marketing zijn twee geweldige voorbeelden van marketingtrends die toegankelijk zijn voor KMO’S. Zijn er naast deze voorbeelden nog andere marketingtrends voor kleine bedrijven die het bekijken waard zijn? Ja, heel wat zelfs! Kleine bedrijven zijn bijvoorbeeld goed gepositioneerd om op de videohype-trein te springen. Voorbij zijn de dagen dat je professionele fotografen en filmeditors moest inhuren om beeldmateriaal te maken. Video's moeten oprecht, hapklaar en persoonlijk zijn. Er is niets dat u niet kunt doen met uw smartphone. Let ook goed op de populariteit van nieuwe social media kanalen. De huidige tendens is het toenemende belang van LinkedIn, Instagram en TikTok.

Nog een goede tip is direct klantencontact. Zorg dat jouw bedrijf gemakkelijk bereikbaar is via verschillende media en maak customer service laagdrempelig. De perfecte manier om dit te doen is door in te zetten op chats en messenger.

Soms is het voor kleine bedrijven moeilijk om te concurreren tegen giganten in de markt. Dé oplossing is echter om van het “klein zijn” een voordeel te maken. Deel échte en oprechte content. Wees beschikbaar voor klanten en prospects. Toon de mens achter het bedrijf. Betrek het publiek in jouw verhaal.

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.